Començaré amb una idea que em va captivar de l’escrit de
20/10/2012 del blog de Miguel Ángel Santos Guerra, "Ser docente I", on ens diu que una de les feines docents és la de formar
aprenents crònics i autònoms.
No hi puc estar més d’acord. Jo crec fermament en la màxima
que la persona s’ha de formar i preparar-se durant tota la seva vida, sigui
quina sigui la seva tasca. A més, aquesta idea agafa més relleu en unes
professions que en d’altres: no m’imagino un cirurgià que a una certa edat es
negui a formar-se per aplicar les innovacions tecnològiques de la seva tasca
diària. I doncs, com pot ser un bon professor algú que no s’aplica a ell mateix
el que diu M.A. Santos de ser un aprenent crònic? I tots coneixem casos de
professorat que no es recicla o que no es forma en altres àmbits, més enllà de
la seva pròpia matèria. Pot ser la formació que s’ofereix al professorat no
correspon a allò més adient, ja que com diu Jaume Carbonell a “Una educación
para mañana” (Octaedro – 2008, pag.119): “la mejor formación es la que parte
de las necesidades del centro y se realiza en el mismo centro con la
implicación de todo el equipo docente”. Així doncs, el centre de formació
del professorat s’hauria de plantejar si realment la formació que ofereix
respon a aquestes necessitats.
També hauríem de tenir en compte el fet que el professorat no
es vulgui formar. En aquest cas crec que l’Administració hauria d’oferir
recursos, alternatives o iniciatives per assolir la formació integral del seu professorat.
La gran pregunta és com? Aquesta qüestió sens dubte hauria de ser àmpliament
discutida, però crec que és un tema indispensable i que no s’ha abordat mai en
profunditat.
Des de la meva perspectiva, el professorat del S.XXI ha de
ser nou-renaixentista, amb una cultura general extensa, una gran capacitat pedagògica
i sobretot amb vocació innovadora. En referència a aquesta característica innovadora,
hem de pensar en un docent en xarxa, actualitzat amb les eines tecnològiques i de
coneixement i amb un rol principal de curador de continguts (content curator), i
no només d’instructor. És a dir, guiam a l’alumne perquè destrii les matèries
adequades al seu estudi, no ens dedicam només a impartir-les o a informar què
han de llegir/estudiar. Amb aquesta tasca, tal com ens comenta Siemens (Teacher’s
role, 2010), es recondueix la informació caòtica i ambigua de les xarxes de la
informació, amplificant aquells que ens interessen en el nostre rol docent.
D’aquesta
forma podem arribar a mantenir uns debats molt interessants amb els estudiants, seguint la metodologia dels diàlegs socràctics de l'antiguitat. Així doncs, tal com vaig avançar a la meva
entrada de data 12/10/2014 s’ha de tornar a mirar enrere per aprendre “noves”
metodologies, això sí, actualitzades tecnològicament al segle que vivim.
El rol del professorat es fa més complexe: coneixement, amor, cultura, practicitat, innovació crítica, compromís polític i social, coherència, formació permanent, cooperació, xarxes...
(Jaume Carbonell - "Una educación para mañana". Octaedro. 2008)
Una altra frase que m’ha fet reflexionar de l’escrit de M. Ángel Santos abans esmentat, és que el docent te la capacitat de compartir generosament els seus coneixements. Només hem de comprovar la gran quantitat d’articles de pedagogia que hi ha a les xarxes, no passa el mateix per exemple amb els articles científics. Doncs bé, això afegit a la formació rebuda, “tradicional” i individualitzadora, és un dels meus reptes com a futur docent: compartir el coneixement, ja que només així tots anirem cap a una mateixa direcció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada