En aquests capítols
l’autor ens fa un repàs de com hem arribat a la necessitat de l’educació en
competències, en detriment de la sola transferència de coneixements i de
l’aprenentatge merament memorístic.
Se’ns
parla de la necessitat d’accions formatives per donar resposta als problemes de
la vida i de necessària i radical transformació del sistema escolar, actualment
propedèutic i selectiu, cap a un sistema de formació integral de les persones.
L’autor
indaga sobre la responsabilitat compartida entre escola i família, del
desenvolupament de l’alumne´, aproximant-se així a la concepció defensada pel
filòsof i expert en educació José Antonio Marina. Per a ell l’educació és cosa de tots - “para educar a un niño hace falta la tribu entera”.
Però
al mateix temps, l’autor ens deixa anar un grapat interrogants que per a mi són
bàsics per entendre un dels problemes principals a que s’enfronta la nostra
escola avui dia: Quina és la part de responsabilitat que ha d’assumir cadascuna
de les parts? Encara que la resposta sembli fàcil, segurament no ens posaríem
d’acord.
Pel sociòleg Salvador Cardús "no
pot ser que l’escola hagi de ser la mediadora de programes de propaganda
ideològica” (parlant de la
multiculturalitat, de la pau...). Clar que podem pensar que aquestes no són
ideologies, sinò els trets bàsics per a una bona convivència. Però, d’altra
banda, jo personalment estaria totalment d’acord en que, així com també Cardús
pensa, aquestes accions específiques a les escoles serveixen de ben poc (el dia
de la pau, el dia del mediambient).
Què té més valor educatiu, que un dia a l’any es recordi
el que passa quan no reciclem o que cada dia se’ns doni exemple i se’ns eduqui
en el respecte al mediambient?
Cargando
Encara que estic d’acord en les propostes de l’autor, que trobo molt encertades, també m’agradaria matissar algunes idees o conceptes que al menys per a mi són importants:
-
Aquesta visió altament
utilitarista de l’educació la veig un poc coixa. Hi ha matèries que fins que no
les madures o no les necessites no en veus la utilitat real (o potser no la
trobaràs mai) però no crec que siguin un estorb en el cervell (saber per
saber). I parlo de qüestions filosòfiques, sociològiques, històriques o inclús
literàries per a algú de ciències com jo.
-
I per acabar, no vull deixar
passar l'oportunitat de mostrar el meu petit rebuig al concepte
d’“ensenyament tradicional” utilitzat pel propi autor i en molts contextos
educatius. Per què sempre feim servir aquest concepte com a idea de l’escola
franquista? Ningú se’n recorda que abans hi va haver uns mestres i una escola
durant la Segona República que en molts aspectes estava més avançada que
l’actual? I encara més enrera, què em dieu del llegat educatiu que ens varen
deixar Sòcrates, Plató o Aristòtil?
Crec que a vegades per avançar hem d’anar enrera i no
endavant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada